Co vůbec je, to „školní poradenské pracoviště“?
Jedná se o tým odborníků přímo na naší škole (speciální pedagog, metodik prevence, výchovný poradce a sociální pedagog), který je rodičům, dětem i učitelům zdarma k dispozici, když vznikne nějaké trápení spojené se školou.
Proč a s čím by ses měl na ŠPP obrátit?
Když budeš cítit, že ti nějaký problém spojený se školou, se vzděláváním nebo s výchovou začíná přerůstat přes hlavu. Ozvi se klidně komukoli z nás, jsme propojený tým a najdeme společně nejideálnější řešení. Rádi ti poradíme, kdo z nás ti s daným trápením dokáže nejlépe pomoct.
Obsah výše uvedených poradenských služeb je v souladu s platnou legislativou dle vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, a dle Zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Veškerá dokumentace členů ŠPP je vedena v souladu s GDPR.
Kontakty na jednotlivé členy týmu:
Školní speciální pedagog 1.st. ZŠ - Mgr. Jana Štercliová (stercliova@zsjiznipredmesti.cz)
Školní speciální pedagog 2.st. ZŠ - Mgr. Ilona Sommerová (sommerova@zsjiznipredmesti.cz)
Výchovný poradce 1.st. ZŠ + školní logoped - Mgr. Radka Valachová (valachova@zsjiznipredmesti.cz)
Výchovný poradce 2.st. ZŠ - Ing. Regina Voříšková
(voriskova@zsjiznipredmesti.cz)
Školní metodik prevence 1.st. ZŠ - Mgr. Ladislava Bečvářová (becvarova@zsjiznipredmesti.cz)
Školní metodik prevence 2.st. ZŠ- Mgr. Jana Zajíčková
(zajickova@zsjiznipredmesti.cz)
Sociální pedagog - Mgr. Johana Svobodová
(svobodovajohana@zsjiznipredmesti.cz)
Čím se zabývají jednotliví členové našeho pracoviště?
Školní speciální pedagog se zaměřuje na:
- spolupráci a konzultaci s vyučujícími při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných
- sledování termínů kontrolních vyšetření v SPC a PPP
- konzultace s odborníky (SPC, PPP, SVP, OSPOD), s vedením školy, s vychovatelkami ŠD a AP
- depistáž případného výskytu specifických poruch učení u žáků 1. tříd
- konzultace se zákonnými zástupci žáků
- komplexní spolupráci školního poradenského pracoviště
- koordinaci činností a přímé metodické vedení asistentů pedagoga ve škole
- úpravu školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a průběžnou úpravu podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- zajištění individuální i skupinové speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních
- vypracování IVP a PLPP v případě potřeby ve spolupráci s dalšími odborníky
- celoroční činnosti zaměřené na prevenci a včasnost řešení problémů
- vedení příslušné dokumentace a administrativu
- vedení poradenského pracoviště
- vytvoření koncepce podpory žáků nadaných v naší škole
- kontrolu a metodickou podporu vzdělávání žáků s OMJ
Výchovný poradce se zaměřuje na:
- konzultace žákům, rodičům i kolegům k problémům spojeným s nekázní žáků a neplněním školních povinností
- evidenci zpráv z vyšetření z poradenských pracovišť
- řešení problémů spojených se školní docházkou: sledování projevů záškoláctví u žáků školy – evidence neomluvených hodin
- projednávání případů s rodiči, spolupráci s OSPOD, SVP a PPP, návrhy opatření
- sledování žáků se zvýšenou omluvenou absencí v jednom klasifikačním období – projednávání případů s rodiči, návrhy opatření
- prevenci řešení problematického chování žáků společně se školním metodikem, zejména na projevy šikany
- podporu při volbě povolání a kariérové poradenství
Metodik prevence se zaměřuje na:
- sestavení minimálního preventivního programu na daný školní rok (jedná se o program zaměřený na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich rozvoj v oblasti sociální, osobnostní a sociálně komunikační)
- prevenci nežádoucího a rizikového chování (šikana, kyberšikana, agresivní chování, poruchy příjmu potravy, závislostní chování, zneužívání návykových látek…)
- zajištění preventivních programů
- poradenství pro rodiče, jestliže se u jejich dětí vyskytne rizikové chování
- spolupráci se zákonnými zástupci dětí, s PPP a dalšími organizacemi zajišťujícími preventivní programy (např. Policie ČR, HZS, Národní iniciativa pro život, pracovníci záchranné služby a další)
Sociální pedagog se zaměřuje na:
- podporu žáků ze znevýhodněného prostředí, kterým hrozí školní selhávání
- podporu komunikace mezi žákem, školou a rodinou
- zapojování rodinného zázemí do řešení potíží dítěte
- budování důvěry a posilování spolupráce mezi školou a rodinou
- zajišťování napojení na organizace, které mohou rodině v dané situaci pomoci
- spolupráci s OSPOD, poradenskými pedagogickými institucemi (PPP, SPC) a podpůrnými neziskovými organizacemi (sociálně aktivizační služby, nízkoprahové kluby, ...)
- sdílení informací v rámci pedagogického týmu (třídní učitelé, učitelé, asistenti pedagoga) a v rámci týmu ŠPP
- doprovázení žáků a rodičů, pokud to situace vyžaduje
Specifické cíle našeho školního poradenského pracoviště:
- Prohloubení a zlepšení spolupráce a komunikace mezi školou a zákonnými zástupci.
- Přiblížení poradenských služeb poskytovaných ve škole žákům zákonným zástupcům i pedagogům.
- Prohloubení včasné intervence při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů.
- Průběžná a dlouhodobá péče o děti s neprospěchem.